Mooie warme en gezellige dag

1 september 2014 - Lathuile, Frankrijk

Dag 2 van TFL, mijn tent stond naast die van Theo en hoorde hem vroeg bezig zijn, hij ging vandaag de etappe meefietsen. Volgens mij was hij zenuwachtig. Ik ben er toen maar uitgegaan en mijn bordje en bestek gepakt, want we hadden allebei trek. Het was wel vroeg rond 6 uur!!! Ik had niet echt lekker geslapen, maar gek genoeg was ik niet super moe. Ik voelde mij zelf fit!!! Christine en Merel zaten voor TFL in de ontbijtploeg, dus als we bij hun langs gingen kregen we wat extra’s, daar  maakte we maar al te graag gebruik van!! Ik nam 3 boterhammen met kaas en ham, jam en hagelslag. Plus nog een bakje yoghurt met cruesli, een beker melk en thee. En nog een gekookt eitje!!! Zeg maar dat ik behoorlijk aan het eten was. Ik maakte ook nog een lunchpakketje klaar voor de middag. Ondertussen kwam de rest van het team ook lekker ontbijten. Na het eten lekker opgefrist en mijn tas, slaapzak en luchtbed weer ingepakt. Om 7:00 vertrokken de renners voor de 2e etappe. Frans was gisteren heel misselijk en moest vaak overgeven, dus hij nam vandaag een rustdag, gelukkig hadden we dus een extra handje om de helpen met het kamp. We hadden in totaal 11 tenten, waarvan 3 grote tenten, 1 iglo tent en 7 pop-up tenten. Dat laatste was dus mijn domein, ik had er niet veel moeite mee om die in elkaar te vouwen. Maar we hadden daar 3 verschillende systemen in. Met 2 systemen lukte heel makkelijk maar de tent van Esmee had nog een extra slag en dat lukte maar niet!!! Dat was balen, toen de gebruiksaanwijzing maar opgezocht en lukte het wel.

Geert pakte de bus ondertussen in, terwijl Frans, Christine en ik voor de tenten zorgden (later kwam Geert ook helpen). Rond de klok van 9 waren we klaar en was de bus weer ingepakt. Dieneke en Merel waren al weggegaan voor de eerste eigen checkpoint om de renners van eten en drinken te voorzien. Geert, Christine, Frans, Melanie en ik gingen eerst nog even boodschappen doen in het dorpje. Toen ik naar Alpe D’Huez keek zag ik de weg liggen waar ik gisteren gefietst had. Toen drong het pas goed tot mij door wat ik gepresteerd had, een smile verscheen op mijn gezicht met tranen in mijn ogen. We moesten heel wat boodschappen hebben, we namen 2 winkelwagentjes, ik ging voor het bier, cola en water. Dat had ik zo te pakken, toen zag ik Radler staan, dat vond Geert wat onhandig, omdat het in een glas zat en dat kon je niet zo makkelijk fijn stampen wat je wel kan doen met een blikje bier. Ik nam een 12-pack mee!! De mannen kochten nog een cola-tje voor onderweg en Frans nam een bus Pringels mee. We zouden de rit wel overleven!!! Ik zou die dag navigeren,

Geert had aan mij uitgelegd hoe ik dat moest doen. We hadden een route map van TFL, waar de route van de fietsers op stonden en de route van de volgauto. Soms volgde je de route van de fietsers, maar deze dag mocht het niet. We hadden 2 TomToms in de auto, 1 van de bus zelf, die stelde we in op de camping en de andere deden we steeds een plaatsje vooruit. Ook had ik een Michelin boek die ik gebruikte. De rit verliep voorspoedig, wat is dat navigeren leuk!!! We zouden onderweg nog even stoppen voor een bakkie, alleen zaten we op een tolweg! Dat was niet handig, we zijn eraf gegaan bij Pontcharra (ik zag daar een tankstation op de kaart liggen) waarbij we tol moesten betalen, alleen die automaat deed het niet, geen muntgeld, papiergeld en zelfs de VISA accepteerde hij niet!! Geert drukte op de knop voor hulp, Frans stapte uit en begon toch bijna vloeiend Frans te praten. Zo mooie taal vind ik het!! Toen accepteerde de automaat het papiergeld wel. Vlak voor het tankstation was de weg opgebroken, dat kon er nog wel bij.......pfffft weer niet leuk, ik kocht een cola-tje en kauwgom en we gingen weer op pad. Weer door hetzelfde tolpoortje, maar moest alleen een kaartje trekken. Nog ongeveer 65 km rijden naar het meer van Annecy, waar de volgende camping zou zijn. Volgens mij was Geert best wel trots op mij, omdat het navigeren heel goed ging!!! We zouden wel erg vroeg aankomen volgens de planning, maar hoopten dat we toch de camping op mogen. In principe was de camping open voor ons om 13:00. Rond 12:30 kwamen we aan en mochten we gelukkig verder gaan. Op een weiland naast de campingvlakken. Ik vond het een schitterende locatie midden tussen de hoge bergtoppen!!! Als eerste de grote partytent opgezet, die moest je echt met zijn 4en doen. Toen de tafel, alleen op die prachtige locatie stond helaas wel veel wind. Bij de partytent zaten ook van die zijvlakken, die ook maar vastgemaakt er aan, dat scheelde een hoop wind. Eerst overleg gehad waar de 3 grote tenten kwamen, toen konden we de kleintjeserbij zetten. Na 2 uurtjes hard werken (ook luchtbedden oppompen en slaapzakken uitrollen) waren we klaar en was het tentenkamp weer opgezet. We waren echt een team, ik zette de tenten neer,Frans blies de luchtbedden op en samen deden we de slaapzakken. Geert en Christine deden de grote tenten, maar door de wind ging het wat onhandig. Toen ook meegeholpen met de grote tenten! De koelkast en centrifuge aangesloten en we konden even gaan zitten en genieten. Geert en ik gingen even de was doen. Doordat ik gisteren bek af was (na de Alpe) had ik geen zin meer om mijn wielerkleding te wassen dus dat deed vandaag maar. Alles met de hand gewassen, toen in de centrifuge, wat een handig ding was dat!! Het kwam er bijna droog uit. Alleen nog even in het zonnetje hangen en nog geen 30 minuten later was het droog. Het zwembad zag er heel lekker uit, dus ik dacht ik ga lekker zwemmen. Badpak aan en gaan met die banaan. Het was een aangename verkoeling, ook nog van de glijbaan af, maar daar word ik te oud voor......knalde kneiterhard tegen de zijkant op dus gelijk een beurse heup.....nog wat baantjes getrokken en daarna lekker gedoucht en haren gewassen, wat kan dat een mens toch goed doen! De rest zat lekker aan een biertje of een wijntje, ik nam heerlijk een Radler met een beetje chips (we hadden 30 XXL zakken chips meegenomen!!!). Dat ging er wel in. Lekker zitten ouwe nelen met elkaar. We hadden even wat vrije tijd, dat was wel lekker na gisteren!!! Toen zag ik de bus van Dieneke, die kwam aan op de camping. Ze zei dat de renners het zwaar hadden, ze hadden het meeste wind tegen en 2 flinke Cols van de hoogste Categorie. Col de la Croix-de-Fer en Col de la Madeleine. Voor de laatste col (2e splitste de groep in 2en. Herbert, Tjalf en Ben namen de laatste col wel de rest niet, die reden rechtstreeks naar de camping. Even voorbij half 7 kwamen de 7 renners aan, niet veel later de andere 3. Ik was weer trots op ze!!! Dit was de Koninginnerit van TFL!!! Toen met heel de groep gegeten, na het eten zette in mijn tafel op en ging ik mensen masseren wie dat wilde. Het viel mij op dat ik meer schouders en ruggen deed ipv benen. Door het klimmen kan je last hebben van je rug en van het dalen van de schouders. Dus ik kon lekker mijn gang gaan. Druppelsgewijs ging iedereen naar bed toe, ik was nog lekker bezig met de laatste (ik weet niet meer wie dat was). Er werd aan mij gevraagd of ik als ik naar bed zou gaan het licht uit kon doen. Na de laatste patiënt ;-)even naar het toilet, mijn handen gewassen, tafel opgeruimd en het licht uitgedaan. Ik had even een (geluks) moment voor mijzelf. Op de plek waar we stonden, brandde geen lampje meer en het was een heldere nacht. Iedereen was al richting bed gegaan, ik ging zitten met een radler in mijn hand en keek naar boven, wat een pracht al die sterren. Miljoenen sterren. Ik kon de grote beer makkelijk herkennen!!! Er volgde een diepe zucht wat was ik blij dat ik dit mag meemaken en dat allemaal voor het goede doel. Wederom verschijn op mijn gezicht een big Smile!!! Rond de klok van half 12 ben ik ook naar mijn bedje gegaan. Om half 5 werd ik wakker van de kou en ik moest heel nodig plassen. Toen even naar het toiletgebouw gegaan en ik was aan het klappertanden. Ik had het zo verschrikkelijk koud, ik kon het niet meer warm krijgen. Nog even naar bedje gegaan in de hoop dat ik nog zou kunnen slapen, maar tevergeefs. Dan maar een muziekje opzetten voor het laatste uurtje.